Burlin Spotify Twitter Facebook Instagram

För de av er som av någon anledning vill ha mer: Burlins Jävla EP och andra diverse ljud på Soundcloud dessutom finns jag på Facebook, Instagram och Twitter!

25 februari 2011

Därför har stockholmarna så jävla bråttom

Jag hade bråttom. Jag befann mig i den svenska Hufvudstadens epicentrum och behövde parkera. Jag fann en parkering i slutet av en gata som vek av från Klarabergsleden. Jag betalade på tok för mycket för en timme och klev ur. Sen började en halvsovande vardagshändelse sakta räkna ner till fördärv.

Jag skulle göra tre kundbesök som nästan formade en triangel något nordväst om där jag parkerat bilen. De två första besöken gick fort så jag trodde att jag skulle hinna tillbaka innan parkeringstiden gick ut. Men icke!
Det sista kundbesöket tog enormt långt tid eftersom jag först gick fel, sen gick en omväg och till sist fick leka "20 frågor" med kunden minst tre gånger innan jag kunde börja stressa tillbaka till bilen.

Jag formligen agerade bulldozer när jag stångade mig igenom Stockholms centrala gator och gränder mitt i lunchrusningen. Jag var 20 minuter efter parkeringstiden slutat gälla.
Det enda jag såg framför mig var hur en parkeringsvakt lade en böter på rutan, om och om igen, medan jag fortsatte kriga mig tillbaka till mitt fordon.

När jag tillslut kom fram så såg jag inte röken av någon p-vakt över huvudtaget men dessvärre en liten fånig, gul remsa som lång inklämd under ett av mina torkarblad. Jag rusade fram, slet bort den gula pappersremsan och läste att jag fått 900 svenska riksdaler i böter för att ha stått för nära ett övergångsställe. Trist men oåterkalleligt sant och ristat i sten (tryckt på en gul pappersremsa).

Då kom jag på det! Alla de gånger jag undrat över varför alla stockholmare har så jävla bråttom överallt och hela tiden. Det handlar om tidspressen som ligger som en Lützensimma över hela staden, den som gör att folk beter sig som skenande godståg och ger dem den säregna och sura minen som syns på vilken gata som helst runt Sergels torg. De har felparkerade bilar, barn som sitter och väntar på något avlägset dagis, ett viktigt möte, en knarkaffär som bara måste gå i lås eller vad som helst annat!

Så där har ni svaret på den gåta som förbryllat mig under så lång tid! Synd att jag själv hamnat i kategorin "sur stockholmsjävel" dock!

Låt inte tiden styra eller knäcka er! Parkera aldrig på en gata i Stockholm, för på något sätt kommer du att få fel!

/burlin


- Författat på burlins mobila enhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar