Burlin Spotify Twitter Facebook Instagram

För de av er som av någon anledning vill ha mer: Burlins Jävla EP och andra diverse ljud på Soundcloud dessutom finns jag på Facebook, Instagram och Twitter!

26 maj 2010

Bra skit!

Ja, vad är "bra skit" för uttryck egentligen? Det är ju något jag själv ofta kläcker ur mig och då bara när det är något som är riktigt bra! Betydelsen är väl egentligen självklar men man kanske ändå kan bryta ner de två orden och dess sammankoppling lite, bara för att fördriva tid.

"Bra skit" kan jag säga om jag hör en bra låt, kanske om jag hör om en bra säljdag från någon av mina grymma säljkollegor, eller om man skrivit en bra text, eller det ni kommer säger om min EP när den dyker upp, osv osv.
Men hur ofta är skit bra då? Vi brukar ju säga "Skit!" mer eller mindre högt när saker och ting går åt helvete för oss på både vardag och helg. Och det är ju knappast possitivt.

"Jävla skit" är ju som att ge själva "skiten" en mer skarp finnish, lite mer "Nu har det verkligen gått åt helvetes helvete". Sen kan man ju lägga till hur många svordommar som helst framför men det är fortfarande själva "skiten" som blir punchline hur du än gör. Dessutom är det ju alltid med en starkt negativ klang!

Men om vi lämnar det negativa och försöker hitta uppsidan på detta breda, men ändå korta ord, så finner vi en hel värld av möjligheter, teorier och orsaker till hur "Bra skit" kan ha uppstått!

Jag som nybliven pappa har ju till exempel fått lära mig att om barnet skiter ofta och mycket (i rätt färgskala vartefter han blir veckorna äldre) så är det bara bra. Alltså - Bra skit!
Detsamma gäller ju såklart oss vuxa med, regelbundet nummer 2 besök på toaletten är 5 stjärnor av 5 möjliga. Vuxet men ändå - Bra skit!

En annan ingång på ämnet är väl kanske om du råkat få i dig något ohälsosamt. Du kanske ätit något olämpligt;
till exempel en halvt tillagad Kebab från turken på hörnet (som enbart på grund av våra dåliga, typiskt svenska fördommar, skiter i att tvätta händerna). Eller efter en helg av hinkvis supande, då brukar man ju säga "Det är bra när skiten går ur kroppen!". Så även här hittar vi - Bra skit!

Men för den mindre kräsmagade kan efter samma onyttigheter som jag beskrivit ovan kanske bara kontras med en enkel, klassisk klacksparksfras; "Lite skit rensar magen!" Alltså återigen - Bra skit!

Nä, nu ska jag ta mig ner en trappa till bespisningen. Jobbar runt om i Dalarna nu två dagar och får bo en natt på hotell i Borlänge. Gratis. Maten jag ska beställa kommer också att vara gratis, sen ska jag ligga och slöa framför datorn och TVn tills jag somnar in för en hel natts oavbruten sömn.

Det är vad jag kallar - Bra skit!

Fridens!

/burlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar