Burlin Spotify Twitter Facebook Instagram

För de av er som av någon anledning vill ha mer: Burlins Jävla EP och andra diverse ljud på Soundcloud dessutom finns jag på Facebook, Instagram och Twitter!

21 september 2010

Att tycka fel

Ja, mina vänner. Nu kan man väl påstå att valet är över rent tekniskt (egentligen efter det att onsdagsrösterna blivit räknade) men efterdyningarna visar på något helt annat - Svenska folket har tyckt "fel"!

Att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen har väl inte gått någon förbi, medierna kretsar kring det förmodade kaoset i riksdagshuset där hotet om att ett främlingsfientligt parti kommit in, med folkets röst i ryggen.

Jag tycker så här: om man har åsikter om saker och ting som inte skadar personer, inte bänder på mänskliga rättigheter eller skapar förtryck så har alla rätt att uttrycka denna åsikt hur öppet och ljudligt som helst. Däremot, vill man skilja folk åt på grund av ras, religion och etnicitet så bryter man redan där mot de mänskliga rättigheterna och försitter därmed sin rätt att ha en sådan åsikt på ett öppet sätt, eftersom det leder till just förtryck, rasism och förföljelse.

Ni förstår, jag älskar åsiktsfrihet men eftersom ordet "fred" finns med i begreppet tycker jag att det utesluter sådana saker som jag beskrev tidigare. Jag menar, vill vi inte allihopa bara leva utan hot om våld, förföljelse eller ogrundat hat?

När tusentals människor demonstrerar fredlig mot att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen, då vill jag bara applådera dessa eldsjälar (jag hade varit där om jag haft möjlighet), det är skönt att så många brinner för mångfald och antirasism!

Det som gör mig ont i själ och hjärta är när jag på morgonen slår på nyheterna och får höra om att en "påstådd" Sverigedemokrat blivit knivskuren på Söder igår, enbart för att han ÄR just en Sverigedemokrat!

Nu ska alltså våld vara försvarbart enbart för att man tycker "fel"?! Är det inte på grund av hot om våld och rasism och dylikt som gör att folk tagit avstånd från Sverigedemokraterna?!
Vad kallar man då oss om vi använder våldet som ursäkt för att bekämpa våld, speciellt i exemplet när denna ensamme kille blir knivhuggen utan att ha gjort något annat än påståtts, av sina antagonister, vara anhängare av SD?!

Missförstå mig inte, jag tycker detta gäller alla, jag tror däremot sådant onödigt våld stjälper kampen mot antifascism mer än hjälper!

För om vi gör så, spöar folk och hugger dem i bitar, ger vi inte dem mer spelrum och argument till att det inte är "Dom" som är de våldsamma och farliga, utan vi, motståndarna?

Vi ger ju media guldläge att ge antifascister mer skuld än beröm om vi försöker spöa ner problemen i jorden!
Om vi inte kan vara de vettiga i detta läge kommer det som blommar nästa år vara svårare att skörda på grund av den sådd av våld som VI planterade!

Stå upp för jämnlikhet, mångfald och kärlek!

/Den evigt trogne men kanske naive antifascisten burlin

- Författat på burlins mobila enhet

Location:I bilen

5 kommentarer:

  1. Håller med. Nu när SD ändå kommit med i Riksdagen så kan vi inte fortsätta att med "våldskultur" få dom ut igen. Om man inte litar på demokrati till den grad att man kan använda den för att få önskad effekt, då är man själv ingen anhängare till demokratin. Detta oavsett slagord eller sida man tillhör. Nu är det dags att börja arbeta konstruktivt och få ut dom ur rikstagen via vapen som upplysning, kunskap, och andra fantastiska demokratiska medel som vi faktiskt har till vårt förfogande.

    SvaraRadera
  2. Tycker absolut inte att du är naiv! Vi måste fortsättningsvis ha ett öppet samhälle, där olika åsikter får brytas mot varandra. Vad som då gäller är ordens och de goda förebildernas makt,men absolut inte nyttjandet av VÅLD!Det är bara den svage och dumme som tar till detta medel, oavsett om han säger sig stå till "höger" eller till "vänster".

    Father

    SvaraRadera
  3. Det är av största vikt att sådana röster som din gör sig hörda i detta upprörda läge. Vem var det som sa:" Jag hatar dina åsikter men jag kan gå i döden för din rätt att framföra dessa!" Det är väl detta som gör att vårt land kallas demokratiskt eller håller även detta på att ändras?? Nu gäller det bara att orka kämpa vidare. Risken är att efter några veckor har nyheten om SD in i riksdagen har blivit vardagsmat... och då har något nytt hänt som upptar all massmedia./
    En som oroas av utvecklingen i lilla Sverige.

    SvaraRadera
  4. Trevligt med god respons på detta allvarliga ämne! Det är skönt att veta att det som ligger som en röd tråd hos alla talare ovan är just demokratin!
    Det viktiga är också att inte låta saker som dessa smälta in i vardagen, då menar jag vålsförespråkare och person- och folkgruppskränkare, de som jobbar för något helt annat än just demokrati!

    Alla är vi oroade men därför är vi väl medvetna och uppmärksamma på hur vi kan påverka åt rätt håll, mot fred och jämlikhet för alla och envar!

    /burlin

    SvaraRadera